چرا افسردگی در مردان معمولا ناشناخته می‌ماند؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا علائم افسردگی در مردان معمولا تشخیص داده نمی‌شود. برای مثال مردان اغلب تمایل دارند که مشکلات خود را تکذیب کنند زیرا که می‌خواهند قوی باشند و کاریزمای خود را حفظ کنند.

معمولا در اغلب فرهنگ‌ها ابراز احساسات یک ویژگی زنانه به شمار می‌آید. در نتیجه مردان مبتلا به افسردگی ترجیح می‌دهند بیشتر درباره‌ی علائم فیزیکی افسردگی خود همچون خستگی صحبت کنند تا علائمی که مربوط به احساسات آن‌ها می‌شود.

آیا افسردگی در مردان بر روی میل و عملکرد جنسی آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد؟

جواب این سوال مثبت است و افسردگی تاثیر زیادی بر روی کاهش میل و عملکرد جنسی مردان دارد. متاسفانه برخی داروهای ضد استرس و داروهای مرتبط با افسردگی نیز چنین تاثیری بر روی بدن دارند. اما مردان معمولا علاقه‌ای به صحبت درباره‌ی این مشکلات جنسی خود ندارند. بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند که این مشکلی است که مربوط به مردانگی آن‌هاست در حالیکه به علت بروز یک شرایط پزشکی همچون افسردگی بالینی رخ داده است.

علائم قابل تشخیص افسردگی در مردان

همانطور که قبلا گفتیم بسیار احتمال آن کم است که مردان علائم رایج افسردگی را از خود بروز دهند. افسردگی در مردان ممکن است موجب شود که آن‌ها احساسات خود را پنهان کنند. به جای بیان و نشان دادن خلق و خوی افسرده آن‌ها ممکن است بیشتر تحریک‌پذیر و پرخاشگر باشند.

به همین دلیل بسیاری از مردان و همچنین پزشکان و دیگر متخصصان ممکن است نتوانند ابتلا به این بیماری را تشخیص دهند.

چرا پذیرش افسردگی در مردان سخت است؟

شناخته‌ی نحوه‌ی رفتار مردان در جامعه‌ی ما تاثیر ویژه‌ای در شناسایی و درمان افسردگی در آن‌ها دارد. گاهی افسردگی در مردان ممکن است ردی از انتظارات فرهنگی در خود داشته باشد. برای مثال از مردان انتظار می‌رود که موفق باشند و یا آن‌ها باید احساسات خود را کنترل کنند. در واقع آن‌ها اکثر اوقات در کنترل جامعه و فرهنگ‌های جامعه هستند. اینگونه انتظارات فرهنگی می‌تواند برخی از علائم واقعی افسردگی را پنهان کند. در عوض مردان ممکن است در چنین شرایطی خشونت خود را ابراز کنند، رفتاری که بیشتر از سوی جامعه از یک مرد انتظار می‌رود!

آیا افسردگی در مردان شرم‌آور است؟

مردان معمولا به سختی با لکه‌ی ننگ افسردگی کنار می‌آیند. آن‌ها بیشتر احتمال دارد که علائم خود را با نوشیدن الکل، سوء مصرف مواد مخدر و یا انجام رفتارهایی خطرناک بپوشانند. بسیاری از مردان از صحبت کردن درباره‌ی احساس افسردگی به خانواده و نزدیکان خود اجتناب می‌کنند.

افسردگی در مردان چگونه درمان می‌شود؟

بیش از ۸۰ درصد افسردگی‌ها چه در مردان و چه در زنان با داروهای صدافسردگی، روان‌درمانی و یا ترکیبی از این دو روش قابل درمان هستند. مراجعه به یک روانشناس متخصص می‌تواند روند درمان را تسریع داده و بیمار به صورت کامل درمان شود.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب