ترس ناشی از کرونا و راهکار های کاهش آن

هراس خاص،عبارت است از ترسی شدید و مداوم از چیز یا وضعی مشخص. ترس، حالتی است هیجانی، ناشی از یک احساس ناامنی.اینها دو مورد از تعریف های روانشناختی ترس است.در این مقاله قصد دارم در مورد ترس ناشی از کرونا و راهکار های کاهش آن با شما صحبت کنم.

شخص مبتلا در روبرویی با آنچه که هراس انگیز است، واکنشی اضطراب آمیز و انزجاری شدید نشان می‌دهد و یا وحشت زده می‌شود.هر چه مبتلایان به کرونای جدید بیشتر میشوند ترس ما نیز افزایش میابد دایره ی زندگی خود را محدود تر میبینیم و در نهایت از مرگ خود یا عزیزان واقعا به صورتی وصف ناشدنی میترسیم.

درمان قطعی برای رفع این نوع ترس و دلشوره وجود ندارد بلکه رفتار خود شخص است که می تواند بهترین درمان باشد.

هر انسان منحصر به فرد است و زندگی هم چند دهه زیستی سریع تمام شونده است. با تمام قوا زندگی می‌کنیم برای این که می‌دانیم که می‌میریم. ترس از مرگ به خاطر زندگی نداشته است. ترس از پیری به خاطر جوانی نکرده، ترس از ازدست دادن یک رابطه برای عشق اجرا نشده.

کامل زندگی کردن یعنی هر دوره را متناسب با آنچه که در آن دوره است و کامیابی هایی که می‌تواند حاصل شود با توان بسیارمان در جهت فکر و رفتار و احساس کردن برای پاسخ به اکنون و اینجا تجربه کنیم.

تنها واقعیت موجود اکنون و اینجاست.

وحشت از ابتلا به ویروس کرونا یک حقیقت را برای انسان روشن کرد،اینکه اضطراب مرگ در مردم جهان و بخصوص ایران بسیار بالاست.

یالوم در کتاب روان درمانی اگزیستانسیال به دلایل اضطراب از مرگ بطور مفصل اشاره کرده است،که یکی از علت های آن را بخاطر حجم نزیسته ای از زندگی که انسان با آن روبروست بازشناسی کرده است و توصیه می کند که زندگی خود را به تمامی زندگی کنید و چیزی جز مخروبه هایی برای مرگ باقی نگذارید.

انسان مدرن امروزی سعی در انکار و سرکوب اضطراب مرگ خود دارد که این چنین وقایع ضربه محکمی بر پیکره وی با این حجم نزیسته زندگی وارد می کند و او را با این چنین وحشت عظیمی روبرو می کند.

هراس از مرگ همواره از اعماق به سطح تراوش میکند.در طول زندگی بارها به سراغمان میآید و ما نیز در برابرش به دفاع هایی دست میزنیم که بیشتر مبتنی بر انکار است.

ترس تنها دشمن آدمی است .هرگاه بترسید شکست میخورید.ترس از تنگدستی،ترس از دست دادن،ترس ازانتقاد،ترس قدرتی برایتان به جا نمیگذارد، چون به هنگام ترس پیوستگی خود را با منبع راستین قدرت از دست میدهید،ترس یعنی ایمان انحراف یافته،ایمان وارونه.

وقتی هراسانید آنچه را که از آن بیم دارید به سوی خود میکشانید،زیرا به هنگام ترس در رویای افکار منفی دنیا که توهمی بیش نیست فرو میروید.

اگر امروز حرارت آتش زندگی را حس میکنی،به یاد داشته باش که خدا در تمامی این ناملایمات با تو همراه است و از تو مراقبت میکند و به راستی چقدر همگی ما نیازمند نگاه و توجه وی هستیم!

باید باور کنیم کسی که با خدا همراه است شکست ناپدیر میشود، قدرت شکست  ناپدیر خدا هر مانعی را از سر راهم بر میدارد.

راهکار هایی براش کاهش ترس:

  • نیمه پر لیوان را ببینید.

آمار نجات یافته گان از این بیماری بسیار بیشتر از ، ازدست رفته گانند.طبق آمار معتبر تا امروز در کل جهان بیش از 80.000 نفر مبتلا داریم که از این تعداد کمتر از 3.000 نفر جان باخته و بیش از 30.000 نفر درمان شده اند.

  • واقع بین باشید.

در صورت رعایت موارد بهداشتی علی الخصوص شستن دست ها،در واقع شما مشغول کاهش احتمال ابتلا هستید.برای کسی که پیشگیری لازم را انجام میدهد مبتلا شدن به بیماری معنی ندارد.پس به سلامتی و عدم ابتلا باور داشته باشید.

  • نیروهای خط مقدم حرفه ایند.

پزشکان و پرستاران که امروزه ازآنها به عنوان جنگنده در خط مقدم مبارزه با ویروس کووید19 یاد میشود از جان و دل مایه میگدارند تا حافظ جان مردم باشند.

  • نگران نباشید!!

به تدریج با گرمتر شدن هوا این ویروس از بین خواهد رفت.خانواده کرونا،ویروسی پاییزی و زمستانی است.

  • رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

از مصرف میوه ها علی الخصوص منابع ویتامین C_E_D  و سبزیجات دارای نشاسته غافل نشوید. مهمترین مواد غذایی مؤثر در پیشگیری از کرونا، مصرف عدس، زرشک، به، سیب، هویج، شلغم، عسل، عناب ، کلم بروکلی،زنجبیل و… است.از مصرف غدا های نیم پخته به شدت پرهیز کنید.

  • درباره ترس‌تان با دیگران صحبت کنید.

یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید: “درمیان‌گذاشتن مشکلات نیمی از آن را حل می‌کند”.با افراد قابل اعتمادی که فکر میکنید شما را درک میکنند و به شما روحیه و قدرت میدهند گپ بزنید.

  • از تکنیک‌های ذهن آگاهی استفاده کنید:
  1. در محلی باشید که احساس راحتی کنید و حواس‌تان توسط افراد مختلف یا تماس‌های تلفنی پرت نشود.
  2. در وضعیت راحتی بنشینید و یا دراز بکشید و به مدت ۴ ثانیه از بینی نفس بکشید؛ پس از آن به مدت ۷ ثانیه تنفس خود را حبس کنید و در پایان به مدت ۸ ثانیه هوا را ازطریق دهان‌تان خارج کنید.
  3. این نوع تنفس را حداقل ده بار پشت سر هم تکرار کنید. برای شمارش می‌توانید از انگشتان‌تان استفاده کنید. هنگامی‌که در سکوت تنفس می‌کنید، متوجه می‌شوید که تنفس کنترل شده چطور می‌تواند پاسخ‌های فیزیکی بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد.

 

  • حواس خود را پرت کنید.

هنگامی‌که افکار ترس‌آلود، شما را سرکوب می‌کنند سعی کنید به لحظه‌ای که هم‌اکنون در آن زندگی می‌کنید، فکر کنید. امروزه این دیدگاه که زندگی در دنیای مصنوعی و مجازی باعث افزایش افسردگی و اضطراب‌شده طرفداران بیشتری پیدا کرده است.به شایعات توجه نکنید!!!

منابع:

دکتر علی بابایی زاد

کتاب روان درمانی اگزیستانسیال

کتاب هنر درمان

کتاب چهار اثر فلورانس

کتاب قواعد بازی

سایت بیتوته

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *