آشنایی با انواع افسردگی پس از زایمان

مقدمه

افسردگی پس از زایمان یک بیماری افسردگی است که از بین 100 خانم که صاحب نوزاد شده اند بر روی 10 تا 15 نفر آنها تاثیر میگذارد. علائم آن مشابه به علائم افسردگی در زمان های دیگر است. که شامل کم خلق و خوی بودن و سایر علایم دیگر که به مدت حداقل دو هفته به طول بی انجامند است. بسته به شدت آن، شما ممکن است برای مراقبت از خود و نوزاد خود با مشکل مواجه شوید . ممکن است کارهای ساده و آسان برای شما سخت و دشوار به نظر آیند.

سه نوع افسردگی بعد از زایمان وجود دارد که در ادامه توضیح داده خواهد شد:

افسردگی بعد از زایمان خفیف (عامیانه)

این نوع افسردگی بسیار خفیف است و در اصطلاح به آن افسردگی بعد از زایمان گفته می شود. این نوع افسردگی درست پس از زایمان در اکثر زنان رخ می دهد و از نظر روانشناسان کاملا طبیعی است. این نوع افسردگی معمولا چند ساعت تا چند هفته بعد از زایمان با فرد همراه است. آنچه که اکثر افراد به عنوان افسردگی پس از زایمان می شناسند، همین نوع از افسردگی است که معمولا برای بهبود آن به یاری درمانگر نیاز ندارند و با ارتباط با مادران دیگر و تعامل با آنها از بین خواهد رفت.

افسردگی پس از زایمان (PPD)

از لحاظ علمی این نوع افسردگی به عنوان افسردگی پس از زایمان شناخته می شود. اغلب چند روز تا چند هفته پس از تولد نوزاد اتفاق می افتد. این نوع افسردگی نه تنها برای فرزند اول بلکه برای هر نوبت زایمان اتفاق می افتد. مادران دچار احساس غم، اندوه، ناامیدی، اضطراب، تحریک پذیری مشابه با افسردگی نوع اول اما با شدت بیشتر و گسترده تر می شوند. PPD شما را از انجام کارهای روزمره باز می دارد و عملکردتان را کاهش می دهد. افسردگی بعد از زایمان بسیار جدی است و نباید مادر یا اطرافیان او نسبت به درمان افسردگی بعد از زایمان بی تفاوت باشند. چرا که علائم بیماری تشدید خواهد شد.

جنون بعد از زایمان

جنون بعد از زایمان یک بیماری روانی بسیار جدی است. علائم آن در سه ماه اول پس از زایمان در مادران ظاهر می شود. مادران مبتلا به جنون بعد از زایمان از واقعیت فاصله می گیرند و دچار توهم می شوند. سایر علائم جنون پس از زایمان شامل بی خوابی، عصبانیت، بی قراری، بی تابی، احساس سردرگمی و آشفتگی و… می باشد. در برخی از مواقع فرد نیاز به بستری شدن دارد چرا که ممکن است به خود، اطرافیانش و حتی نوزاد آسیب برساند.

عوامل تشدید کننده ابتلا به افسردگی بعد از زایمان

عوامل زیادی وجود دارند که خطر ابتلا به خلق پایین بعد از زایمان را افزایش می دهند که عبارتند از :

1- سابقه افسردگی: سابقه افسردگی پیش از بارداری یا در طول دوران بارداری

2- بارداری ناخواسته: ممکن است خانم درباره بارداری دچار شک و تردید باشد و از آمادگی خود برای مادر شدن مطمئن نباشد

3- تعداد فرزندان: هر چه مادر بچه های بیشتری داشته باشد، احتمال ابتلای او به افسردگی پس از زایمان افزایش می یابد.

4- بیماری مادر: بیماری مادر از جمله عوامل مهمی است که خطر ابتلا به افسردگی بعد از بارداری را افزایش می دهد.

5- سایر عوامل: سندروم پیش از قاعدگی، عدم توجه همسر، تنهایی، تعارضات موجود در زندگی زناشویی

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب