زنگ خطرهای نیاز به روانشناس

مقدمه

متاسفانه درجامعه ما توده مردم از کارایی روانشناسی و نیاز افراد به مشاوره اطلاع چندانی ندارند و ازاینکه شخصی به روانشناس مراجعه کند متاسف میشوند و پیش خود فکر میکنند حتما مشکل روحی و روانی حادی داشته که مجبور به مراجعه به روانشناس شده است.

دراین مقاله قصد داریم شما را با زنگ خطرهایی که نیاز به روانشناس را ضرروی میکند آشنا کنیم.

14زنگ خطر که نیاز به روانشناس را ضروری می‌کند. چه زمانی مراجعه به روان‌شناس و مشاور ضروری می‌شود؟

۱- تغییردر میزان خواب (پرخوابی و کم‌خوابی)، تغییر در اشتها (پرخوری و نداشتن اشتها) و تغییر در میل جنسی از جمله علایمی است که باید جدی گرفته شود.

۲- اگر از خستگی مزمن در رنج هستید، توان شروع فعالیت‌های جدید را ندارید، یا تنها به اجبار اطرافیان کارهای خود را انجام می‌دهید.

۳- احساس ناامیدی و تنهایی در شما قوی است و در عین حال بیش از یک ماه است که شدت آن برای شما آزاردهنده شده است.

۴- اگر ارتباطات دوستانه شما این اواخر به شدت کاهش پیدا کرده، انگیزه چندانی برای حضور در مهمانی ندارید و دوستان و نزدیکان، شما را متهم به گوشه‌گیری می‌کنند.

۵- برخی رفتارها، نشانه‌های خطر محسوب می‌شوند؛ نزاع، پرخاشگری (چه فیزیکی و چه کلامی)، مصرف مواد مخدر، تجربه نداشتن تعادل در نتیجه نوشیدنی‌های الکلی و سیگار کشیدن افراطی، از جمله مواردی است که باید جدی گرفته شود و درباره آن‌ها با متخصص مشورت شود.

۶- تمرکز در محیط کار و فعالیت‌های روزمره برای شما دشوار است. وسایل‌تان را در تاکسی و اتوبوس جا می گذارید و مسائل ساده را مکرر فراموش می‌کنید.

۷- در تحصیل یا محیط کار، دچار افت در عملکرد شده‌اید. احساس می‌کنید انرژی زیادی صرف این موضوعات می‌کنید اما در نهایت پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

۸- اگر تمایل به رفتن به خانه ندارید، آخرین باری را که صحبت دوستانه با این عضو خانواده داشته‌اید به یاد نمی‌آورید و افکار خشن و تمایل به آسیب زدن به آن فرد خاص را تجربه می‌کنید، بهتر است به مشاور مراجعه کنید.

۹- اگر بیش از یک سه ماه از فوت یکی از نزدیکان شما می‌گذرد و هنوز احساس می‌کنید نتوانسته‌اید با آن کنار بیایید. البته توجه داشته باشید که کمی احساس دلتنگی یا گریه در این شرایط طبیعی است اما در مقابل آرزوی مرگ، سیاه دیدن همه چیز، ناتوانی از تصور آینده، نشانه‌هایی است که باید جدی گرفته شود.

۱۰- دریافت بازخورد از اطرافیان مبنی بر دشواری در گفت‌وگو. اگر یکی دو نفر از شما شکایت دارند، شاید بتوان آن را نادیده گرفت اما اگر تعداد افرادی که شکایت از برخوردهای شما و نحوه صحبت‌تان دارند، زیاد است، بهتر است تعارف با خودتان را کنار بگذارید و به دنبال کمک گرفتن از متخصص باشید.

۱۱- اگر بیش از یک ماه از تجربه سانحه‌ای مانند تصادف رانندگی، زورگیری در خیابان یا قربانی خشونت شدن می‌گذرد و هنوز از افکار مزاحم درباره سانحه می رنجید یا یادآوری سانحه شما را به هم می‌ریزد.

۱۲- شنیدن صداها و تصاویر با منشأ نامشخص را باید در هر حالی جدی گرفت. پس حتی اگر در موقعیت‌های انگشت‌شماری صداهایی می‌شنوید که بقیه متوجه آن نیستند، برای پیگیری موضوع به روان‌شناس یا روان‌پزشک مراجعه کنید.

۱۳- بدبینی شدید راجع به اطرافیان یکی دیگر از مواردی است که باید جدی گرفته شود.

۱۴- در آخر این که اگر فکر خودکشی به ذهن‌تان خطور کرده است، بدانید که شما در چنین تجربه‌ای تنها نیستید. جدای از کمک روان‌شناسان و مشاوران به شکل حضوری، می‌توانید با تلفن ۱۴۸۰، خط مشاوره بهزیستی تماس بگیرید یا از متخصصان خط تلفنی ۱۲۳، اورژانس اجتماعی کمک بخواهید.

نکته

ممکن است که بعد از خواندن این مطلب، احساس کنید که به طور مثال با نیمی از زنگ خطرهای مطرح شده در این مطلب درگیر هستید.

توجه داشته باشید که اولا طبق جدیدترین آمارها، تقریبا از هر شش ایرانی دو نفر با این علایم دست و پنجه نرم می‌کند، پس این که لازم باشد کسی به مشاور مراجعه کند نه عجیب است و نه نادر.

دوم آن که، این اختلالات قابل درمان هستند، پس جای نگرانی چندانی وجود ندارد.

 

تهیه کننده: لیلی سادات شریف

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *